Truckcabines mogen met ingang van 1 september 2020 langer zijn. Het gaat om 70 tot 90 centimeter. Het Europees Parlement en de ministerraad van de Europese Unie hebben begin dit jaar hierover een akkoord bereikt. Die extra lengte pakt overigens niet in de eerste plaats uit in het voordeel van de chauffeur, maar is vooral bedoeld om vrachtauto’s aerodynamischer te maken, voor minder CO2-uitstoot. Het is nog niet bekend of de extra ruimte ook voor de chauffeur extra ruimte zal opleveren.
Dat laatste is noodzakelijk om de CO2-uitstoot te verminderen die door landen is afgesproken in het Parijs akkoord. Een beter gestroomlijnde neus moet het brandstofverbruik en daarmee de emissie met minstens tien procent verlagen in vergelijking met de huidige cabines met een stompe voorkant. Met de langere cabine ontstaat ook meer ruimte voor het gebruik van nieuwe aandrijving, zoals een batterij voor de opslag van elektriciteit bij elektrisch rijden. Deze nemen vaak veel ruimte in.
Nieuwe richtlijnen door dode hoek
Een tweede doel dat moet worden gediend met de verlengde cabines is een nieuwe richtlijn voor direct zicht, waarvoor concrete plannen nog in de maak zijn. Deze nieuwe en verplichte richtlijn schrijft strengere eisen voor voor het directe zichtveld van chauffeurs, zonder gebruik van spiegels en camera’s. Hiermee moeten jaarlijks 300 tot 500 verkeersdoden worden bespaard in de Europese Unie. Het is nog niet bekend wat de ingangsdatum voor deze richtlijn wordt en welke gevolgen dit gaat hebben voor het ontwerp en de praktische uitvoer.
Verzet vanuit transportsector
Vooralsnog worden de voorschriften voor de nieuwe, verlengde cabines in november 2019 gepubliceerd. Omdat de nieuwe cabines pas drie jaar na publicatie mogen worden verkocht, is er vanuit de transportsector veel verzet tegen deze termijn van drie jaar, want dan zouden ze pas in 2022 op de markt mogen komen. Volgens transportorganisaties als TLN zouden fabrikanten worden ontmoedigd om versneld met nieuwe, veiliger en zuiniger cabines te komen. Daarnaast zou de ontwikkeling van nieuwe technologieën en ontwerpen worden belemmerd. Vandaar het Europees besluit om de nieuwe cabines daarom al vanaf september 2020 toe te staan.
Geen gevolgen voor totale combinatielengte
De verlengde cabines maken deel uit van de richtlijn 96/53 omtrent de afmetingen en gewichten van voertuigen, waarin deze bepaling bij de laatste wijziging in 2015 werd opgenomen. De extra lengte van de cabines wordt niet meegerekend bij de totale combinatielengte; deze blijft gelijk, maar mag niet leiden tot meer laadruimte.
Verzekeren van vrachtwagen
Of u nu een kleine of grote vrachtwagen wilt verzekeren, bij ABW hebben wij altijd een passende verzekering voor u. Neem contact op met een van onze collega’s voor een polisvoorstel op maat.