Croonwolter&dros en Elinex realiseren noodstroominstallatie Botlektunnel tot 2035

Uniek functionaliteitscontract noodstroominstallatie voor tunnel tussen Rotterdam en Europoort

Op de A15 tussen Rotterdam en Europoort rijden dagelijks 111.000 auto’s door de Botlektunnel. De A15 is een belangrijke verbinding tussen het uitbreidende Rotterdamse haven- en industriegebied en het Europese achterland. De A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein onderging grote reconstructies met als doel minder files en een betere doorstroom van het verkeer, ook wel het MaVa-project genoemd. Diverse bruggen en tunnels worden vernieuwd, zo ook de noodstroominstallatie van de Botlektunnel. Met een looptijd van 25 jaar en een projectwaarde van circa €1,5 miljard is het MaVa-project ten tijde van de opdrachtverstrekking de grootste opdracht die ooit door Rijkswaterstaat is gegund na een aanbesteding.

Noodstroominstallatie Botlektunnel

Croonwolter&dros, contractpartner van het A-Lanes A15 consortium, heeft Elinex de opdracht gegeven voor het vervangen van de UPS’en en hiernaast de instandhouding van de UPS’en tot en met juni 2035. Elinex heeft de volledige systeemverantwoordelijkheid en is dus aansprakelijk voor de totale UPS-functionaliteit. Eric Schuurman, projectmanager Croonwolter&dros: “Veel leveranciers willen spullen leveren, maar wij zochten naar een partij die voor 17 jaar een functionaliteit levert en de verantwoordelijkheid neemt voor de gehele looptijd. In Elinex hebben wij een partner gevonden die dat aandurft. Wij zijn een langetermijnrelatie aangegaan met Elinex. Het is een durftraject waarbij we experimenteren. Er zijn risico’s aan verbonden, maar samen durven we die aan te gaan.”

 

Zijn collega Richard de Roon, consultant Infra en verantwoordelijk voor de software interface, vervolgt: “Het is een samenwerking waarbij wij niet hebben ingevuld wat wij geleverd willen zien, maar waarbij wij gevraagd hebben naar een functionele samenstelling.”

UPS-installatie in de tunnel

Elinex verzorgt, gedurende de volledige duur van deze overeenkomst, de instandhouding van het UPS-systeem van de Botlektunnel. Mark Thies, accountmanager Elinex: “Croonwolter&dros wenst ontzorgd te worden voor de gehele periode wat betreft de noodstroomoplossing. We hebben twee Huawei 5000E UPSén geplaatst van 300 kW per stuk. Om de batterijen continu te bewaken en de levensduur te verlengen hebben wij ons Battery Analyze & Care System (BACS) geïntegreerd in de installatie. De Botlektunnel is de eerste tunnel in Nederland voorzien van BACS. Daarnaast heeft Elinex ook het software interface geplaatst in samenwerking met de connectivity-specialisten van Croonwolter&dros. Dit was bijzonder complex aangezien het besturingssysteem van de tunnel verouderd is en de nieuwe UPS’en op een andere manier communiceren dan het huidige tunnelbeheersysteem.”

 

De UPS’en moesten binnen twee dagen ­– terwijl de tunnel operationeel was – geïnstalleerd zijn. Het was een uitdaging om dit in de praktijk te brengen, aldus Niid Brouwers, projectmanager Elinex. “Binnen het relatief korte tijdsbestek van twee dagen zijn de UPS’en geplaatst en geïnstalleerd. Er is geen downtime geweest waardoor de klant te allen tijde beschermd is geweest. Het overschakelen naar het nieuwe systeem is volledig probleemloos verlopen. Ook de inhuizing was apart en uniek. Wanneer we kijken naar de specifieke eisen van de klant en de niet-alledaagse locatie met bijbehorende complexe logistieke uitdaging, is dit een bijzonder maatwerk-project.”

Functionaliteitscontract tot 2035

De totale investering is belangrijker dan alleen de initiële investering (CAPEX). Er is vooral gekeken naar de totale kosten voor de instandhoudingstermijn, Life Cycle Cost (LCC). In dit project wordt dus niet gekeken naar de goedkoopste manier, maar naar de meest duurzame manier. Mark Thies: “Dit is het eerste contract in de markt waarbij de volledige systeemverantwoordelijkheid voor de leverancier is, voor Elinex dus. Het is uniek dat een totale verantwoordelijkheid tot juni 2035 wordt uitbesteed.”

 

Eric Schuurman besluit: “Het is een heel leuk traject en ik ben ervan overtuigd dat het zijn vruchten afwerpt tot en met 2035. Heel gaaf dat we het op deze schaal met elkaar realiseren. Wat mij betreft smaakt dit naar meer!”

 

Benieuwd naar meer tunnelprojecten? Elinex heeft voor andere verkeerstunnels, waaronder de Maastunnel, Project Tunnelveiligheid Schiphol, de Velsertunnel en de Rijnlandroute, ook de noodstroomvoorziening gerealiseerd.

Elinex Power Solutions

 

Bronvermelding: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Rens Jacobs