In 2018 vervoerden Nederlandse vrachtwagens in totaal 680 miljoen ton aan goederen. Dat is niet alleen een stijging van 2,1 procent ten opzichte van 2017, het wegtransport is bovenal weer terug op het niveau van voor de economische crisis van 2008. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS over het wegvervoer.
Vervoerd gewicht neemt toe
Het gewicht aan goederen dat binnen Nederland werd vervoerd, steeg zelfs nog meer dan het landelijke cijfer: 2,6 procent, oftewel 548 miljoen ton. Het transport binnen Nederland beslaat 81 procent van het totaal vervoerde gewicht door Nederlandse vrachtwagens. Het transport van en naar het buitenland, in 2018 106 miljoen, steeg in 2018 met 1,5 procent. Het vervoer van goederen naar het buitenland steeg met 3,7 procent; het vervoerd gewicht vanuit andere landen naar Nederland daalde met 1 procent. Verreweg de meeste goederen werden vervoerd naar Duitsland en Belgiƫ: 83 procent in totaal.
Meer vervoer van bouwmaterialen
Dat het beter gaat met de Nederlandse economie is terug te zien in de aard van de goederen die in 2018 werden vervoerd. Het gewicht van zand, grind en overige bouwmaterialen nam in 2018 toe met 6,8 procent. Het vervoer van bouwmaterialen in het binnenlands transport steeg in 2018 met bijna 9 procent ten opzichte van 2017; 125 miljoen in totaal. In 2013 was dat nog 105 miljoen. Vergeleken met 2013 werden er in 2018 ruim 50 procent meer bouwvergunningen afgegeven.
Meer gewicht over kortere afstanden
In het bouwtransport valt verder op dat er per rit relatief veel gewicht wordt vervoerd en dat de afstanden korter zijn. Een Nederlandse vrachtwagen vervoerde in 2018 gemiddeld 22 ton aan bouwmaterialen per rit. Bij andere goederen werd er gemiddeld 12 ton per rit vervoerd. Van alle ritten met bouwgoederen bedroeg de afstand in de helft van de ritten niet meer dan 25 kilometer; tegenover 29 procent van de ritten met andere goederen.
Meer beroepsvervoerders
Een andere stijging is zichtbaar bij het vervoerde gewicht door beroepsvervoerders . Hier steeg het totale vervoerd gewicht met 2,4 procent. Bij bedrijven met eigen vervoer stokte de stijging op 1 procent. Daarmee hebben beroepsvervoerders nog steeds het grootste aandeel in het wegtransport: 81 procent.
Klaar voor de toekomst
Nu het transportvolume weer op niveau is, is er geen reden om achterover te hangen. De transportsector staat voor grote uitdagingen als het gaat om het aantal nieuwe chauffeurs, strengere (milieu)regelgeving en technologische innovaties. Juist nu is de tijd om te innoveren en te vernieuwen. De economie in Nederland draait momenteel goed, maar op mondiaal niveau zijn de eerste trends naar beneden al zichtbaar. Wees daar dus op voorbereid. ABW is graag uw partner als het gaat om verzekeringen en preventie. Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.