Sommige Nederlandse tunnels worden regelmatig gesloten vanwege een te hoge vrachtwagen die de tunnelbuis in dreigt te rijden. Dit zorgt voor onnodig oponthoud voor het overige verkeer. Sinds kort mogen weginspecteurs van Rijkswaterstaat zelf chauffeurs beboeten die een tunnel naderen met een vrachtwagen, die hoger is dan 4 meter. Met deze nieuwe bevoegdheid is het niet meer nodig op de politie te wachten. Dit komt de doorstroming ten goede.
Procedure van bekeuren
Chauffeurs die met een te hoge vrachtwagen de tunnel naderen, riskeren een boete van 470 tot 1000 euro. De procedure is als volgt:
Op ruime afstand van de tunnel meet een hoogtemeter de hoogte van de vrachtwagen
Als de chauffeur de snelweg niet verlaat, gaan de signalen op rood en wordt de tunnel gesloten
De weginspecteur van Rijkswaterstaat die de chauffeur aanspreekt, mag vervolgens direct een boete uitschrijven, zonder op de politie te hoeven wachten
- tijdwinst
VEEL TIJDWINST
Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland is blij met deze ontwikkeling. Omdat de weginspecteur van Rijkswaterstaat niet langer op de politie hoeft te wachten, wordt er veel tijd gewonnen en kan het overige verkeer sneller zijn weg vervolgen. TLN vraagt zich wel af of de maatregel ervoor zorgt dat minder chauffeurs doorrijden bij een hoogtemelding. Het is namelijk niet altijd even duidelijk voor welke vrachtwagen de hoogtemelding bedoeld is. De chauffeur kan denken dat het om de vrachtwagen voor of achter hem gaat en daarom gewoon doorrijden.
- f de maatregel ervoor zorgt dat minder chauffeurs doorrijden bij een hoogtemelding. Het is namelijk niet altijd even duidelijk voor welke vrachtwagen de hoogtemelding bedoeld is. De chauffeur kan denken dat het om de vrachtwagen voor of achter hem gaat en daarom gewoon doorrijden.
De juiste vrachtwagen
Om aan te geven voor welke vrachtwagen de hoogtemelding bedoeld is, kan er gebruik worden gemaakt van speciale fotoborden. Op het moment dat het signaleringssysteem alarm slaat, verschijnt op deze borden een foto van betreffende vrachtwagen (of ander voertuig dat te hoog is voor de tunnel) en is voor iedereen duidelijk om wie het gaat. De chauffeur dient de snelweg bij de volgende afrit te verlaten. TLN ziet deze fotoborden als oplossing bij tunnels waar te hoge vrachtwagens vaak een hoogtemelding negeren of niet oppikken.
Weginspecteurs mogen meer
Het uitschrijven van boetes door weginspecteurs van Rijkswaterstaat is niet nieuw. Als sinds 2015 hebben zij de mogelijkheid om boetes uit te schrijven bij het negeren van rode kruisen en bij het parkeren op de vluchtstrook. Als extra bevoegdheden mogen ze nu ook bekeuringen geven aan chauffeurs die met een te hoge vrachtwagen de tunnel in willen rijden en aan chauffeurs die over de vluchtstrook rijden. Op die manier is er minder oponthoud voor overige weggebruikers en hoeft de politie bij deze overtredingen niet meer door de weginspecteur te worden ingeschakeld.
Overbeladen voorkomen
Het is belangrijk om uw vrachtwagens niet te zwaar en te hoog te beladen. De kans op schade aan uw voertuig en aan mogelijk anderen is groot. Controleer vooraf bij hoge ladingen altijd of tunnels en viaducten wel hoog genoeg zijn.