In Utrecht is vorige maand een proef gestart om met hulp van ‘slimme verkeerslichten’ doorstroming op regionale wegen te bevorderen. Brouwer Transport en Logistiek had op 15 maart de primeur door als eerste met een ‘connected’ vrachtwagen over de N201 te rijden. De boordapparatuur in de vrachtwagen communiceert met de verkeerslichten om de doorstroming te verbeteren.
Slimme verkeerslichten
Vrachtwagens met een connected device wisselen via het bestaande telecomnetwerk voortdurend data uit met de ivri’s, intelligente verkeersregelinstallaties oftewel slimme verkeerslichten. Deze zijn in staat om vrachtwagens te herkennen, de tijd dat het licht op groen staat, te verlengen en de chauffeur een adviessnelheid te geven voor een groene golf. Zo wordt het aantal stop- en startbewegingen beperkt (daardoor minder brandstofverbruik), de uitstoot van CO2 wordt teruggedrongen en ook geluidsoverlast wordt verminderd.
De slimme verkeerslichten kunnen chauffeurs ook op de hoogte houden van eventuele incidenten, files en wegwerkzaamheden. De pilot loopt naar verwachting tot de zomer van 2019 en is een van de eerste pilots met slimme verkeerslichten in Nederland. De uitkomsten van deze proef zullen worden gebruikt voor andere knooppunten.
Talking Traffic
In de pilot op de N201 is gekozen voor deze route (tussen de A2 en Aalsmeer) omdat deze route vaak door vrachtverkeer wordt gebruikt als uitwijkroute bij files op de snelwegen. De pilot maakt deel uit van een landelijke test met slimme verkeerslichten onder de naam Talking Traffic. Dit is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hieraan nemen onder meer Rijkswaterstaat en lokale en regionale overheden in zestig regio’s deel. Daarnaast leveren diverse bedrijven op het gebied van automotive, en uit de verkeersindustrie en de telecomsector aan innovatieve oplossingen om de bestaande wegcapaciteit te verbeteren.
Real-time informatie onderweg
Dankzij de nieuwe innovatieve technologie blijven automobilisten en vrachtwagenchauffeurs met hulp van een smartphone of een on-board device voortdurend en real-time op de hoogte van de omstandigheden op hun route. Zo kunnen zij beter anticiperen op omstandigheden onderweg, zoals de staart van een file, wegwerkzaamheden en incidenten.
Behalve in Utrecht wordt later ook in Deventer een proef gehouden met slimme verkeerslichten en on-board communicatieapparatuur. Hier krijgen naast vrachtwagens ook ambulances, de brandweer, de politie en autobussen voorrang. Uiteindelijk is het de wegbeheerder die bepaalt welke verkeersstromen voorrang krijgen.
Pas slimme technologie toe
Transportbedrijven hebben de afgelopen jaren al kennis gemaakt met veel nieuwe technologie in en rondom de wagen. In stapjes wordt op deze manier toegewerkt naar trucks die geschikt zijn voor platooning of (deels) zelfrijdend zijn. Blijf als ondernemer alert op nieuwe en slimme technologie en omarm ze. Via onze wekelijkse artikelen houd ABW u op de hoogte. Heeft u vragen over uw zakelijke transportverzekeringen? Neem dan contact op met één van onze collega’s.