Op alle verkeersborden die een milieuzone markeren gaat de aanduiding voor vrachtauto’s vanaf 2022 van groen naar paars. Dit betekent dat trucks met een emissieklasse Euro 5 of lager (ouder) de zones niet langer mogen binnenrijden. Slechts voertuigen die aan de strengere Euro 6-norm voldoen krijgen toegang. Het voorstel van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is reeds naar de Tweede Kamer gestuurd.
Harmonisering van milieuzones
Een belangrijk onderdeel van het wetsvoorstel is dat elke gemeente dezelfde verkeersborden gebruikt. Deze standaardisering zal al vanaf 2020 gelden, dus nog voordat de aangescherpte emissieregels ingaan. TLN, de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransport-bedrijven, is blij met het nieuwe maatregelenpakket. De organisatie ziet graag dat de regelgeving wordt geharmoniseerd, zodat er geen lappendeken aan regels ontstaat.
Overal dezelfde verkeersborden
Onder het bekende ronde C22a ‘milieuzone-bord’ met rode rand komen bij alle milieuzones dezelfde onderborden waarop staat welke voertuigen er in mogen. Voor vrachtauto’s moet hierop vanaf 2020 een groene cirkel met het nummer 4 staan. Het geeft aan dat de milieuzone slechts toegankelijk is voor trucks in de emissieklasse 4 of hoger (recenter). Vanaf 2022, wanneer de strengere uitstootregels ingaan, moet de cirkel paars zijn met het nummer 6 erin.
Wat zijn Euro 6 vrachtauto’s
De Europese emissienormen voor voertuigen, waaronder vrachtauto’s, zijn genummerd van 1 tot 6. Hoe hoger het nummer, hoe recenter de norm. De norm geeft aan hoeveel Koolstofmonoxide (CO), Stikstof (NOx) en Fijnstof (PM) de motor maximaal mag uitstoten. Een vrachtauto in de Euro 6 klasse moet bijvoorbeeld 80% minder stikstof uitstoten dan een Euro 5 vrachtauto. Trucks die september 2015 in een lidstaat van de Europese Unie op de markt zijn gekomen voldoen vanwege de verplichte schonere motoren automatisch aan de Euro 6 norm. Maar er zijn ook een aantal oudere modellen die de scherpe emissietest doorstaan.
Zero-emission vanaf 2025?
Bij de presentatie van haar plannen heeft staatssecretaris van Veldhoven voorgesteld om vanaf 2025 de emissieregels voor milieuzones nog verder aan te scherpen. Als dit deel van het plan ook wordt goedgekeurd zullen steden het recht krijgen om vanaf die datum zero-emission milieuzones in te stellen. Alleen bedrijfsvoertuigen en vrachtauto’s die géén uitlaatgassen uitstoten zullen deze zones mogen binnenrijden.
Of deze plannen haalbaar zijn binnen enkele jaren is de vraag. Er zijn elektrische bestelbussen, maar naast de Tesla Truck en fabrikant Nikola zijn er nog geen elektrische vrachtwagens beschikbaar.
Verzekeren van vrachtwagen
Heeft u een nieuwe Euro-6 truck of gebruikte vrachtwagen gekocht en wilt u deze verzekeren? ABW uit Dordrecht is gespecialiseerd in zakelijke verzekeringen voor de transportsector. Neem contact op met een van onze collega’s voor een polis voorstel op maat.