De Staatscourant heeft op 26 september 2019 een verkeersbesluit gepubliceerd waarin valt te lezen dat het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt aangepast door Rijkswaterstaat. Op diverse trajecten zal een inhaalverbod worden ingevoerd voor vrachtverkeer, terwijl het inhaalverbod voor vrachtverkeer op andere trajecten juist zal worden geschrapt. De wijzigingen gaan in per 1 januari 2020.
Verhoging van het aantal kilometers met inhaalverbod
De veranderingen in het inhaalverbod voor vrachtverkeer worden doorgevoerd om op diverse snelwegen een betere doorstroming te realiseren. Op dit moment geldt er voor 867 kilometer aan snelweg een inhaalverbod voor vrachtverkeer (IVV) en dit aantal kilometers wordt met 80 verhoogd naar een totaal van 947 kilometer. De laatste keer dat er een wijziging plaatsvond in het inhaalverbod voor vrachtverkeer was in 2014. De laatste vijf jaar is het aantal vrachtwagens op de weg flink toegenomen, waardoor nu besloten is om opnieuw een actualisatie uit te voeren.
Het inhaalverbod kan komen te vervallen
Er is heel bewust gekeken naar de bestaande trajecten en op welke trajecten het nuttig is om het inhaalverbod te wijzigen. Het inhaalverbod is uitsluitend actief op wegen die bestaan uit slechts twee rijbanen. Rijkswaterstaat wil met het nieuwe beleid ook colonnevorming voorkomen, door het inhaalverbod te laten vervallen wanneer er sprake is van grote drukte. Overigens wordt er ook aandacht besteed aan het wijzigen van tijdvensters waarbinnen het betreffende inhaalverbod geldt.
Het doel is om uiteindelijk een zogenaamd dynamisch inhaalverbod te realiseren, waarbij het inhaalverbod uitsluitend actief is bij een bepaalde drukte op de weg. Hiervoor is het nodig om veel matrixborden langs de betreffende wegen te plaatsen. Door het hoge kostenplaatje kan dit op dit moment nog niet worden gerealiseerd.
Opheffen van het verbod
Het inhaalverbod wordt niet alleen ingevoerd op bepaalde trajecten, maar zal ook worden afgeschaft op andere trajecten. Zo komt het inhaalverbod voor vrachtverkeer te vervallen op trajecten waar de snelweg met minimaal één extra rijbaan is verbreed, waardoor er nu minstens drie rijbanen beschikbaar zijn. Bij trajecten met een lengte boven de 30 kilometer wordt het inhaalverbod op bepaalde punten onderbroken, zodat vrachtwagens op deze punten de optie hebben om wel in te halen. Dit helpt ook bij het voorkomen van colonnevorming.
Goed verzekerd de weg op
De wijzigingen in het inhaalverbod zullen hier en daar zeker nog wel voor wat verwarring gaan zorgen. ABW is altijd goed op de hoogte van situaties die zich op de snelwegen voor kunnen doen, waaronder ook in het geval van wijzigingen in het verkeer. Als verzekeraar van transportbedrijven zorgen wij altijd voor een passende dekking. Wilt u meer weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op