Code oranje of rood: niet rijden met LZV

Het RDW heeft recent nieuwe voorschriften geïntroduceerd voor het rijden met LZV’s bij mist en/of gladheid. Met ingang van 1 januari 2019 worden deze weersomstandigheden gekoppeld aan de weercodes oranje en rood. Bij deze weercodes geldt er dus een rijverbod voor LZV’s. Dat heeft Transport en Logistiek Nederland (TLN) laten weten.

Onduidelijkheid wegnemen

Het rijden met LZV’s was altijd al gebonden aan speciale regels. In de beleidsregel LZV is al vastgelegd dat de ontheffing niet mag worden gebruikt bij een gladwegdek en bij bijzondere weersomstandigheden, zoals mist, waarbij het zicht minder dan 200 meter is. In de praktijk levert dat nog wel eens problemen op, omdat het niet altijd duidelijk is of er sprake is van deze weersomstandigheden.

Om daar duidelijkheid in te scheppen, is er vanuit het landelijke ontheffingenoverleg (OCOV) voor gekozen om het rijverbod aan de weercodes oranje en rood te koppelen. Het KNMI kondigt deze weercodes aan voor heel Nederland, of alleen voor bepaalde delen van Nederland, en voor een bepaald tijdvak. Deze informatie wordt via de media gecommuniceerd en is daarmee voor iedereen toegankelijk. De beleidsregel LZV wordt hierop aangepast.

Beleidsregel LZV

In de beleidsregel keuring en ontheffingverlening LZV is het beleid van de RDW rond lange zware voertuigen (LZV’s) vastgelegd. Daarbij gaat het onder meer om eisen waaraan de voertuigen moeten voldoen, zoals lengte van het voertuig en de lading; daarnaast moet de chauffeur in het bezit zijn van een certificaat, en zijn er bepaalde wegen aangewezen waar het is toegestaan om met een LZV te rijden. Deze zijn toegankelijk met een Basisontheffing.

In specifieke gevallen kan een Incidentele ontheffing worden aangevraagd, bijvoorbeeld als de vestigingsplaats van een transportbedrijf niet aansluit op een LZV-route. Een Opleidingsontheffing is bedoeld voor het rijden met een LZV tijdens de opleiding en het examen van LZV-chauffeurs.

Overlegorgaan Centrale Ontheffingverlening

Het Overlegorgaan Centrale Ontheffingverlening (OCOV) is een initiatief van de RDW. In het overleg nemen zowel de overheid als diverse belangenorganisaties deel, zoals de landelijke politie, Rijkswaterstaat en de Vereniging Nederlandse Gemeenten; en belangenorganisaties als TLN.

Het OCOV zorgt ervoor dat alle belanghebbende partijen nauw betrokken worden bij het invoeren van verbeteringen en bij het ontwikkelen van een toekomstvisie. Daarbij gaat het om beleidsvoorstellen op het gebied van doorstroming, veiligheid en economisch belang.

Markeringsbord LZV’s naar België

Iedere LZV in Nederland moet aan de achterzijde voorzien zijn een geel retroreflecterend markeringsbord. Er was daarbij keuze uit twee soorten borden. Veel transporteurs die in het grensgebied met België rijden moesten regelmatig hun borden wisselen. Na overleg met de gewesten Wallonië, Brussel en Vlaanderen is er besloten dat er een derde bord is goedgekeurd. Hierdoor hoeven chauffeurs van LZV’s hun borden niet meer te wisselen. De nieuwe beleidsregels gelden vanaf 1 januari 2019. Op TLN.nl ziet u de nieuwe markeringsborden.

LZV verzekeren

Heeft u één of meerdere LZV’s in uw wagenpark, dan kunnen wij deze voorzien van de juiste verzekeringen. Zo kunt u zorgeloos ondernemen! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van onze collega’s.

 

ABW Verzekeringen