Bandenspanningsmeter op de N279

 

Bij truckerscafé De Sluis bij Keldonk op de N279, kunnen chauffeurs nu vertrouwen op de slimme bandenspanningsmeter die het verkeer veiliger moet gaan maken. Jaarlijks krijgen veel vrachtwagenchauffeurs te maken met een klapband. Dit kan ontstaan door te rijden met een te lage of te hoge bandenspanning. In bepaalde gevallen krijgen de chauffeurs enkel te maken met een schrikmoment, maar in andere situaties ontstaan er grote ongelukken door een klapband. Dergelijke situaties worden nu effectief voorkomen met de slimme bandenspanningsmeter op de N279. 

 

Slimmer dan de bandenspanningsmeter op de A16

De bandenspanningsmeter op de N279 is de allereerste slimme meter in de provincie Brabant. Eerder werd er al een bandenspanningsmeter in het wegdek gerealiseerd bij Rotterdam, op de A16, maar hier kunnen niet alle truckers hun voordeel mee doen. Deze meter kan namelijk communiceren via het dashboard van de truck en dat betekent dat de vrachtwagen heel modern moet zijn (en er kan een e-mail worden verstuurd). Natuurlijk zijn lang niet alle vrachtwagens zo modern op de Nederlandse wegen. De slimme bandenspanningsmeter op de N279 is slimmer dan het systeem op de A16 en biedt alle truckers voordeel. Deze meter is namelijk de eerste slimme bandenspanningsmeter van het land die werkt met een signaalbord langs de weg. 

Hoe deze slimme bandenspanningsmeter werkt

SmartwayZ.NL ontwikkelde deze nieuwe innovatie en heeft veel aandacht besteed aan de uitwerking. In het wegdek zijn sensoren aangebracht die de bandenspanning meten wanneer de vrachtwagen eroverheen rijdt. Het signaalbord staat een paar honderd meter verderop en geeft aan of de bandenspanning te laag of veel te laag is. Een geel uitroepteken laat weten dat de bandenspanning aandacht nodig heeft (te laag) en een rood uitroepteken geeft aan dat de bandenspanning om directe aandacht vraagt (veel te laag).

De voordelen van bandenspanningsmeter

Deze eerste bandenspanningsmeter met signaalbord combineert weergave op het signaalbord langs de weg en communicatie met moderne vrachtwagens. Uiteindelijk worden zo alle truckers bereikt. Een heel belangrijk voordeel is dus wel dat alle truckers op tijd weten wanneer de bandenspanning aandacht nodig heeft. Zo kunnen schrikmomenten en ongevallen door klapbanden voorkomen worden. Daarnaast zorgt het systeem voor meer belangrijke voordelen, zoals een lagere belasting voor het milieu. Een betere bandenspanning zorgt voor een langere levensduur van de banden en bespaart gemiddeld zo’n 3 procent aan brandstof. 

40 procent van incidenten met vrachtwagens het gevolg van klapband of lekke band

Wanneer we kijken naar het aantal incidenten met vrachtwagens, dan zien we dat ongeveer 40 procent het gevolg is van een klapband of een lekke band. De slimme bandenspanningsmeter kan dus veel verkeersleed voorkomen, maar natuurlijk is goed onderhoud ook belangrijk. Het ook altijd belangrijk om goed verzekerd de weg op te gaan. ABW is dé verzekeraar voor transportbedrijven. Neem gerust eens vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs voor meer informatie of advies. 

ABW Verzekeringen