Leerlingen in het voortgezet onderwijs in contact brengt met de veelzijdige wereld van de logistiek21. Dat is het doel van de app 'Rondje Logistiek' die 21CC Education Nederland in samenwerking met Port of Moerwijk, KennisDC Logistiek en de Topsector Logistiek ontwikkelde.
Onbekendheid met de logistiek of een eenzijdig of negatief beeld van de sector vormden de aanleiding voor de ontwikkeling van Rondje Logistiek. ‘Jongeren zijn vaak niet op de hoogte van de interessante ontwikkelingen en kansen in de logistiek, zoals robotisering en automatisering. Door leerlingen op een aantrekkelijke manier in aanraking te brengen met de diversiteit en de uitdagingen van de logistiek, vergroten we de kans dat zij na het voortgezet onderwijs een logistieke vervolgopleiding kiezen of een baan of stageplek bij een logistiek bedrijf zoeken’, zegt Marloeke Werst, managing partner bij 21CC Education Nederland.
Aansluiting bij de doelgroep
Oorspronkelijk ontwikkelde 21CC Education een deel van de app voor logistieke werkgevers in Azië met het doel om medewerkers met verschillende (taal)achtergronden kennis bij te brengen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Het afgelopen jaar is de inhoud van de app aangepast naar de behoeften van leerlingen van 4-vmbo en 4-mavo, met onder andere meer spellen en video’s en minder tekst. ‘Spelenderwijs maken de leerlingen kennis met nieuwe kennisonderdelen. Tijdens het spelen zijn zij onwillekeurig bezig met herhalen waardoor de kennis beter blijft hangen’, vertelt Werst. De app is getest bij leerlingen van 4-mavo van het Markland College in Zevenbergen.
Gepersonaliseerde game
Naast nieuwe video’s en games komen er ook nieuwe leermodules. Hiermee kan Rondje Logistiek uitgroeien tot een volwaardige ‘serious game’, een spel dat naast vermaak ook educatieve doelen beoogt. Jongeren kunnen wedstrijden spelen, steeds hogere scores behalen en daarmee ‘sterren’ verdienen. Ondertussen kunnen zij chatten met andere spelers. Door de spellen te spelen, bouwen jongeren een persoonlijk interesseprofiel op. Hiermee kunnen zij op maat opleidingsinformatie, stageplekken en promotiefilmpjes ontvangen. Ook komt er een persoonlijkheidstest.
Uitbreiding van de app
Ook de doelgroepen van ‘Rondje Logistiek’ worden uitgebreid. Werst: ‘We hopen in de toekomst ook mbo- en hbo-studenten te bereiken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld geattendeerd worden op stageplekken en vacatures, waardoor ze inzicht krijgen in de mogelijkheden voor werk na de studie. Een andere mogelijkheid van de app is dat nieuwe medewerkers op een snelle, leuke manier kennismaken met de organisatie waar zij starten. Zo zijn ze sneller inzetbaar en kunnen ze al verbinding met de organisatie voelen.’ Organisaties kunnen meewerken aan de ontwikkeling van de app of nieuwe spellen sponsoren. Marloeke Werst: ‘Dit geeft de mogelijkheid om hun organisatie onder de aandacht te brengen bij jongeren.
sPector vormden de aanleiding voor de ontwikkeling van Rondje Logistiek. ‘Jongeren zijn vaak niet op de hoogte van de interessante ontwikkelingen en kansen in de l