Alsace Rotterdam Express tweemaal per week naar RWG

Nu de handelsstromen uit een aantal sectoren weer aantrekken na de Covid-19-maatregelen, voegt de Alsace Rotterdam Express een tweede stop toe aan de RWG-terminal op de Maasvlakte.

"Vooral de volumes in consumentenproducten groeien", legt Maik Bastian uit, general manager van de Intermodal-divisie van Haeger & Schmidt Logistics. “Wat ook bijdraagt aan de toenemende bezetting op onze trein is het aanbod van aanvullend transport van Kehl naar Zwitserland per binnenvaart. Ook die stroom betreft voornamelijk consumptiegoederen, zoals eten, kleding en elektronica.”

De trein, een initiatief van de C3C-samenwerking tussen Danser Group, Haeger & Schmidt Logistics en Ultra-Brag begon in 2015 en heeft drie wekelijkse omlopen. In het najaar van 2019 is er een proef gedaan met vier diensten, maar dat bleek nog iets te veel. Bastian: "We kunnen die optie echter nog steeds op aanvraag inzetten."

 

Keuze en flexibiliteit

De huidige capaciteit van de container shuttle is 270 TEU per week in beide richtingen, met aanlopen op alle deepsea terminals op de Maasvlakte en vanaf half juni dus twee keer per week bij RWG. Vanuit de Franse Elzas en het Duitse Baden Württemberg wordt er veel papier, wijn en bier richting Rotterdam vervoerd; evenals automotive producten. Het is een diverse lading vanuit Rotterdam die de oostelijke kant op gaat.

Naast de vervoersoplossingen die reeds per barge worden aangeboden, krijgen rederijen, expediteurs en directe verladers hiermee keuze en flexibiliteit. Dat blijkt aan te slaan. Met de trein is de lading binnen 24 uur op bestemming; één tot twee dagen sneller dan over het water. Daarnaast is het spoor natuurlijk een goed alternatief in tijden van laagwater.

 

Bron: C3C

foto: Haeger & Schmidt Logistics